MODUL 8: ELEVOPGAVER

 

case 2: korruptions-bekæmpelse

I det afsluttende modul skal I arbejde med problematikken omkring korruptionsbekæmpelse. For hvordan bekæmper man korruption i andre lande? Hvordan kan vi herhjemme være med til at sænke korruptionsniveauet i andre lande? Og er det overhovedet noget, vi skal/bør arbejde på?

 

Du kan med fordel fordybe dig i Danidas korruptionspolitik samt juraprofessor ved Københavns Universitet, Morten Brobergs, holdning til korruptionsbekæmpelse. Herefter bedes du besvare nedenstående arbejdsspørgsmål samt i mindre grupper evaluere, hvordan dine/jeres holdninger til korruption og korruptionspolitik har ændret sig i løbet af forløbet.

Arbejdsspørgsmål:

  1. Redegør for Danidas korruptionspolitik.

  2. Hvad mener du, at vi bør gøre, hvis vi opdager, at vores bistandsmidler ikke går til de udviklingstiltag, som er bestemt?

  3. Hvad mener Morten Broberg, at vi som EU bør reagere, hvis vores bistandsmidler går til korrupte regeringer og ikke til udvikling?

  4. Hvad er forskellen top-down-systemet og bottom-up-systemet?

  5. Hvorfor agiterer Morten Broberg for top-down-systemet frem for bottom-up-systemet?

  6. Hvad mener du – efter at have læst Morten Brobergs argumenter, at vi bør gøre, hvis vi opdager, at vores bistandsmidler ikke går til de udviklingstiltag, som er bestemt?

  7. Har de dine holdninger flyttet sig undervejs i forløbet – og hvis ja, hvorhenne og hvorfor?

 

Supplerende links og referencer

 

Morten Brobergs syn på korruptionsbekæmpelse:

 

Morten Brobergs syn på korruptionsbekæmpelse: